Är jag rasist?

Jag jobbar på en frisörsalong i Ludvika. Just nu är jag den enda personen på platsen som är född och uppvuxen i Sverige. Resten av personalstyrkan består av två kurder och en arab. 
Dom pratar naturligtvis kurdiska/arabiska/turkiska eller vad det nu än är för språk. Jag kan inte skilja på dom. Och varför kan jag inte det?

Jo, tro det eller ej, jag begriper varken kurdiska eller arabiska! (No shit?!) Sanningen är att jag bara förstår svenska och engelska. Möjligtvis lite norska och danska. 

Då undrar jag, är det verkligen okej att mina kollegor för det mesta talar sitt språk med varandra? Ett språk som EN utav FYRA, alltså en fjärdedel, 25%, av personalstyrkan inte förstår? 
(Till saken hör att alla behärskar det svenska språket.) 

Jag säger nej. Det är inte okej. 
Kalla mig gärna rasist om ni känner för det, men jag tycker fan inte att det är okej! 

Allt detta snack om att vi ska respektera alla, alla är lika mycket värda bla bla bla.. Men jag då? Som är ensam svensk på denna arbetsplats. Ska inte jag bli respekterad? Är inte jag lika mycket värd? 
Handlar det bara om att vi svenskar ska respektera invandrarna, men inte tvärtom? 
Om någon någonsin läser detta så kommer det förmodligen bli ett jävla liv. 
Men jag står för det. Jag står för vad jag tycker och tänker. 

Jag står för att jag tycker att invandringspolitiken är käpprätt åt helvete. 

Jag står för att jag tycker att invandrarna, nysvenskarna, ska respektera oss precis lika mycket som vi ska respektera dem. 

Jag står för att jag tycker att de svenska traditionerna ska bevaras. 
"Ta seden dit man kommer" är ett otroligt bra uttryck. Barnen ska få ha jul- och luciafirande på dagis och skolor. Passar det inte vissa familjer, nä men ha då ditt barn hemma den dagen, eller se till så att barnet ifråga får gå iväg och göra något annat under tiden. 
Varför ska våra traditioner behöva flytta på sig för att dom som kommer hit inte gör så? 
Vi skulle aldrig få ändra något i deras länder. Och vi skulle absolut inte få bygga en svensk kyrka i tex Iran. 
Så varför ska det då byggas moskéer i Sverige? 

Det var allt.
MVH/ förvirrad människa som inte förstår kurdiska 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0